پادشاهی بر ندیمی خشم کرد


خواست تا از وی برآرد دود و گرد

کرد شه شمشیر بیرون از غلاف


تا زند بر وی جزای آن خلاف

هیچ کس را زهره نه تا دم زند


یا شفیعی بر شفاعت بر تند

جز عمادالملک نامی در خواص


در شفاعت مصطفی وارانه خاص

بر جهید و زود در سجده فتاد


در زمان شه تیغ قهر از کف نهاد

گفت اگر دیوست من بخشیدمش


ور بلیسی کرد من پوشیدمش

چونک آمد پای تو اندر میان


راضیم گر کرد مجرم صد زیان

صد هزاران خشم را توانم شکست


که ترا آن فضل و آن مقدار هست

لابه ات را هیچ نتوانم شکست


زآنک لابهٔ تو یقین لابهٔ منست

گر زمین و آسمان بر هم زدی


ز انتقام این مرد بیرون نامدی

ور شدی ذره به ذره لابه گر


او نبردی این زمان از تیغ سر

بر تو می ننهیم منت ای کریم


لیک شرح عزت تست ای ندیم

این نکردی تو که من کردم یقین


ایی صفاتت در صفات ما دفین

تو درین مستعملی نی عاملی


زانک محمول منی نی حاملی

ما رمیت اذ رمیت گشته ای


خویشتن در موج چون کف هشته ای

لا شدی پهلوی الا خانه گیر


این عجب که هم اسیری هم امیر

آنچ دادی تو ندای شاه داد


اوست بس الله اعلم بالرشاد

وآن ندیم رسته از زخم و بلا


زین شفیع آزرد و برگشت از ولا

دوستی ببرید زان مخلص تمام


رو به حایط کرد تا نارد سلام

زین شفیع خویشتن بیگانه شد


زین تعجب خلق در افسانه شد

که نه مجنونست یاری چون برید


از کسی که جان او را وا خرید

وا خریدش آن دم از گردن زدن


خاک نعل پاش بایستی شدن

بازگونه رفت و بیزاری گرفت


با چنین دلدار کین داری گرفت

پس ملامت کرد او را مصلحی


کیین جفا چون می کنی با ناصحی

جان تو بخرید آن دلدار خاص


آن دم از گردن زدن کردت خلاص

گر بدی کردی نبایستی رمید


خاصه نیکی کرد آن یار حمید

گفت بهر شاه مبذولست جان


او چرا آید شفیع اندر میان

لی مع الله وقت بود آن دم مرا


لا یسع فیه نبی مجتبی

من نخواهم رحمتی جز زخم شاه


من نخواهم غیر آن شه را پناه

غیر شه را بهر آن لا کرده ام


که به سوی شه تولا کرده ام

گر ببرد او به قهر خود سرم


شاه بخشد شصت جان دیگرم

کار من سربازی و بی خویشی است


کار شاهنشاه من سربخشی است

فخر آن سر که کف شاهش برد


ننگ آن سر کو به غیری سر برد

شب که شاه از قهر در قیرش کشید


ننگ دارد از هزاران روز عید

خود طواف آنک او شه بین بود


فوق قهر و لطف و کفر و دین بود

زان نیامد یک عبارت در جهان


که نهانست و نهانست و نهان

زانک این اسما و الفاظ حمید


از گلابهٔ آدمی آمد پدید

علم الاسما بد آدم را امام


لیک نه اندر لباس عین و لام

چون نهاد از آب و گل بر سر کلاه


گشت آن اسمای جانی روسیاه

که نقاب حرف و دم در خود کشید


تا شود بر آب و گل معنی پدید

گرچه از یک وجه منطق کاشف است


لیک از ده وجه پرده و مکنف است